STAŽUOTĖ SICILIJOJE

2023 m. balandžio 17 – 24 d. Kupiškio technologijos ir verslo mokyklos direktorius Kęstutis Mekšėnas, profesinio mokymo skyriaus vedėja Daiva Tumelionytė, vyresnioji mokytoja Simona Pranckevičienė ir profesijos mokytojas ekspertas Kęstutis Šakickas buvo išvykę į stažuotę Sicilijoje. (Erasmus+ projekto Nr. 2022-1-LT01-KA121-000067521). Stažuotės tikslas – susipažinti su įtraukiojo ugdymo sistema Italijoje, pasisemti patirties ir pasidalyti gerąja patirtimi.

Italija yra viena iš labiausiai pažengusių šioje srityje šalių, skirianti itin daug lėšų tam, kad net kas trečias pedagoginis darbuotojas būtų SUP pedagogas ar komandos darbuotojas.

Kartu su priimančiosios organizacijos „SOREAL SRL“ projektų vadove, mokslų daktare Simona Crisafulli lankėmės puikiai SUP mokinių srityje žinomos mokyklos „Istituto Superiore Minutoli“ viename iš padalinių – „Cuppari“ žemės ūkio profesinio ugdymo institute („Porte Aperte al Cuppari“) Mesinos rajone. Šiame pastate iš 240 besimokančių mokinių net 40 yra SUP mokiniai ir su jais ir mokytojais dalykininkais/ profesijos mokytojais dirba net 30 SUP pedagogų bei kitų komandos darbuotojų. Dalyvavome praktinių užsiėmimų stebėjimo veiklose ir praktiškai susipažinome su SUP mokinių veiklomis šiltnamiuose, vyno gamykloje, apsilankėme atsipalaidavimo ir kūrybiškumo kabinete. Ši įstaiga turi žirgų terapijos, plaukimo užsiėmimus. Mokyklos vadovai plačiai papasakojo apie Italijos ilgalaikę SUP mokinių įtraukties sistemą, pristatė mokyklos istoriją, nes mokykla yra įsikūrusi benediktiečių vienuolyne. Tai įspūdingo grožio architektūros pastatas, kurio istorija yra labai įdomi, kai kurie statiniai siekia Gotikos, Florencijos meno laikotarpį.

Vizito metu lankėmės profesinio rengimo ir bendrojo ugdymo mokykloje „I.I.S. Antonello Messina“ (Messina, Sicilija, Italija), kurioje vyko susitikimas su mokyklos atstovais. Pagrindinės mokyklos profesijos yra susijusios su svetingumo sritimi, ruošiami virėjai, konditeriai, viešbučių darbuotojai, grafikos ir dizaino darbuotojai ir t.t.

Šioje įstaigoje dalyvavome praktiniuose užsiėmimuose, stebėjome, kaip vyksta SUP mokinių mokymas. Mokiniai, turintys SUP sutrikimus, kartu su specialiaisiais pedagogais, konditerijos šefu Giusseppe Porco gamino Italijos garsųjį desertą – tiramisu. Mokinei, kuri turi didelius SUP sutrikimus, padėjo net 2 specialieji pedagogai. Visiškai nekalbančią penkiolikmetę autizmo spektro mergaitę, kurią itin empatiška ir savo darbą mylinti jos mokytoja vos per keletą mėnesių išmokė skaityti, rašyti didžiosiomis raidėmis. Mokytoja turi komunikacijos pagalbininką, tačiau ir pati įtraukė kitą SUP mergaitę būti tutore ,,jos” mergaitei, pati išmoko gestų kalbos ir tos kalbos išmokė visą ,,jos” mergaitės klasę.

Šioje mokykloje taip pat vykdoma imigrantų integracija, galėjome pabendrauti su mokiniu Sudba, kuris būdamas 11 metų atplaukė vienas iš Nigerijos, sužinojome, kokią pagalbą jis mokykloje gavo, kad galėtų sėkmingai integruotis į visuomeninį gyvenimą. Mokyklos atstovai teigė, kad svarbu, jog mokytojas būtų jautrus, atviras, kad vyktų betarpiškas bendravimas. Mokytojai teigė, kad mokiniai, turintys protinę negalią, kurčnebylystę, kalbos ar judesio sutrikimus kuo puikiausiai yra įtraukiami  į mokymosi procesą Italijoje, nes tokiems mokiniams yra skiriama nuo 8 iki 19 valandų pagalbos, su jais dirba daug specialistų: specialieji pedagogai, mokytojai pagalbininkai ir mokytojai pagalbininkai, kurie padeda susitvarkyti higienos reikalus ir pan.

Šioje mokykloje  išgirdome jautrią Lorenzo ,,Saulės” vaiko istoriją, kuris, baigęs Antonello profesinę mokyklą, sėkmingai įsidarbino Mesinos centre esančiame bare – iš pradžių pagal pameistrystės programą, o dabar – ir nuolat.

Vizito metu turėjome galimybę aplankyti privačią profesinę mokyklą „Istituto Scolastico Paritario Michelangelo“  Katanijos mieste. Šioje mokykloje pedagogai plačiai pristatė pedagogų darbo privalumus ir trūkumus, SUP mokinių ugdymo sistemą, darbo metodus, kuriuos taiko dirbant su SUP mokiniais. Pasidalino patirtimi ir metodine medžiaga.

Aptariant vizito veiklas ir SUP mokinių ugdymo sistemą Italijoje, priimančiosios organizacijos ,,SOREAL SRL” vadovė Simona Crisafulli papasakojo, kad Italijoje įtraukusis ugdymas vykdomas daug anksčiau negu Lietuvoje. Sicilijoje SUP mokinys yra įtraukiamas nuo mažų dienų, nes čia skiriamas didelis dėmesys šios srities pedagogų rengimui, jų darbui ugdymo įstaigose. Simona Crisafulli pasidalino keletu gerųjų patirčių ir įžvalgų iš Italijos SUP mokinių įtraukiojo ugdymo:

Įtraukiajame ugdyme svarbus valstybinis požiūris į visų socialinių grupių, negalių ir gebėjimų grupių įliejimą visų lygių mokyklose ir švietimo institucijose (Italijoje santykis kiekvienoje klasėje yra maždaug 1/2 mokiniai =1 SUP mokytojas/ darbuotojas);

Svarbus KIEKVIENO mokyklos bendruomenės nario žmogiškas požiūris į šalia esantį žmogų, nepaisant jo(s) socialinio, ekonominio, fizinio pagrindo;

Rekomenduojamas realiai individualizuoto (ne tik ,,popieriuose”) ir netempiant prie standartų SUP mokinių ugdymo plano sudarymas, kai pirmiausia realiai susipažįstama išsamiai su mokinio asmenine gyvenimo ir mokymosi istorija ir pagal tai kuriamas bendrai visų mokytojų ugdymo planas; ypač profesinio ugdymo srityje svarbu ne pasiekimų ,,aukštis” ( = balas), o to mokinio realus priartėjimas prie profesinio gyvenimo ir didesnio savarankiškumo (tad balas gali būti ir žemas, jis nėra vertinimo tikslas).

Į ugdymo procesą svarbu įtraukti VISĄ mokyklos bendruomenę ir BENDRADARBIAUTI. Tarkime, SUP mokytojai Italijoje maždaug prieš savaitę susitinka su dalyko / profesijos mokytojais, išsiaiškina kitos pamokos turinį ir jį pritaiko SUP mokiniui. Visą savaitę SUP mokinys ir mokytojas ruošiasi pamokai, o jai atėjus, dalyvauja klasėje su visais. Taip pat įtraukiami ir normas atitinkantys klasės mokiniai, kuriems priskiriamas tutoriaus, pagalbininko vaidmuo SUP mokiniui. Daug dirbama su šeima.

Labai svarbi terminologija: italai nevartoja žodžių ,,integracija” ir ,,negalia”, kalbėdami apie SUP mokinių ugdymą. Vartojami šie terminai: ,,įtrauktis”, ,,normas atitinkantys mokiniai”, ,,kitaip įgalus”.

Labai džiaugiamės įvykusia stažuote, kuri buvo informatyvi ir praktiška tiek dalykine, tiek kultūrine prasme. Turėjome galimybę pakilti į Etnos ugniklanį, aplankyti Taorminos, Palermo, Sirakūzo, Mesinos miestus, pasigėrėti Tirėjų ir Jonijos jūros vaizdais, aplankyti Archimedo muziejų, filmo „Krikštatėvis“ filmavimo vietas. Dėkojame Simonai Crisafulli ir jos šeimai už suorganizuotą picų kepimo pamoką, šiltą priėmimą, nuoširdų bendravimą, platų supažindinimą su Italijos švietimo sistema, įtraukiuoju ugdymu, Sicilijos istorija.

Stažuotės dalyviai